Nieuwtje uit de Ezelstraat

Tot een paar jaar geleden was aan de gevel van het huis Ezelstraat 15, op de hoek met het Zakske  een beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes bevestigd. Zoals meer gebeurt in Brugge, werd het beeld door toedoen van een vrachtwagen tot val gebracht en tot onherstelbare brokstukken herleid.  Brugge-Mariastad heeft hier vorig jaar een nieuw Mariabeeld geplaatst. Het werd op 11 februari 2020 ingehuldigd. Hier volgen enkele fragmenten uit de rede die Willy De Four, de secretaris van Brugge-Mariastad vzw, bij die gelegenheid uitsprak.

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes
Van 11 februari tot 16 juli 1858 kreeg de 14-jarige Bernadette Soubirous in de grot van Massabielle te Lourdes enkele verschijningen van een in het wit geklede dame met een rozenkrans. In de periode van 11 februari tot 16 juli verscheen O. L. Vrouw 18 keer aan Bernadette. Vandaag, 11 februari,  is dus de verjaardag van de eerste verschijning in 1858 van Maria aan Bernadette. Dat is vier jaar na de dogmaverklaring van paus Pius IX over de onbevlekte ontvangenis van Maria. Maria bekrachtigde nu het dogma van de paus.

Op 1 maart, tijdens de 12de verschijning gebeurt de eerste genezing in het bijzijn van 1500 mensen, voor het eerst is er ook een priester bij. Een vrouw uit het naburige Loubajac, steekt haar ontwrichte arm in het water van de bron : haar arm en haar hand kregen hun natuurlijke soepelheid terug.

De dag nadien verschijnt de Dame opnieuw met een boodschap : “Ga aan de priesters zeggen dat men naar hier in processie moet komen, en dat men hier een kapel moet bouwen.”   Bernadette spreekt hierover met de pastoor van Lourdes  E.H. Peyramale. Deze wil maar één ding weten: de naam van de Dame. Hij eist daarbij een bewijs: hij wil de wilde rozelaar van de grot in volle winter zien bloeien.
Het is pas op 25 maart dat de Dame tijdens haar 16de verschijning  haar naam openbaart. Bernadette vertelt: “Zij hief de ogen ten hemel, vouwde de handen samen, die eerst open waren en naar de grond gericht, als teken van gebed, en zei me: “Que soy era immaculada councepciou”. Bernadette vertrekt lopend, en herhaalt onderweg heel de tijd die woorden die ze niet begrijpt. Die woorden brengen de brave pastoor in de war. Bernadette kende deze theologische uitdrukking niet, die naar de Heilige Maagd verwijst. Vier jaar eerder, in 1854, had paus Pius IX het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis afgekondigd.                                      Op vrijdag 16 juli 1858, de 18de verschijning en de allerlaatste keer dat Bernadette de Maagd Maria ziet. Het was aan de andere kant van de Gave omdat de Grot met een hek was afgesloten. Bernadette verklaart : “Het leek alsof ik voor de Grot was, even dichtbij als de andere keren, ik zag alleen de Maagd, nooit eerder zag ik haar zo mooi!

Iconografie
De iconografie gaat terug op de beschrijving die Bernadette maakte van die vrouw die haar  verscheen; in het wit gekleed met een witte sluier, een blauw lint om de lenden, een rozenkrans aan haar rechterpols, rozen op haar voeten, het hoofd schuin naar boven gericht, de handen in gebedshouding.

Lourdes werd kort na de verschijningen heel populair vandaar dat ook vandaag nog in Brugge een achttal beelden van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes terug te vinden zijn.

Slachtoffer van het verkeer
Het huidige nieuwe beeldje van Onze-lieve-Vrouw van Lourdes vervangt een ouder exemplaar van een Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes dat reeds lang in deze nis stond maar door een onoplettendheid naar beneden is gevallen. Boven de straat bevond zich een nutskabel die van de ene kant naar de andere kant van de straat liep en dit via de achterzijde van het beeld. Een verdwaalde vrachtwagen, waarschijnlijk tot hier geraakt door de GPS, raakte de kabel met als gevolg vernieling en brokken. Het bestuur van Brugge-Mariastad vzw opteerde om hier opnieuw een O. L. Vrouw van Lourdes te plaatsen in functie van het historisch verleden. Aangezien BMS geen beeld ter beschikking had werd via internet naar een gepast beeld gezocht, een beeld dat weersbestendig moest zijn. Na een lange zoektocht werd niets gevonden. Enkele weken later werd door één van onze actieve leden een beeld van O. L. Vrouw van Lourdes opgemerkt in een brocante zaak met de gepaste afmetingen en weersbestendig (biscuit porselein) en zie het resultaat mag er zijn.

Dankwoord
Vervolgens dankte Willy Du Four de voorzitter van Brugge-Mariastad, E.H. Denaux, voor de inzegening van dit Mariabeeld en de aanwezigen.

In naam van Brugge-Mariastad vzw nodig ik jullie dan ook graag uit in het huis de 'Welzijnsschakel Integraal' in Rozendal 5, werd een receptie georganiseerd waar de aanwezigen gezellig konden nakeuvelen met een glaasje bubbels en een hapje.

Receptie 11 februari 20 - foto 1 Receptie 11 februari 20 - foto 2 Receptie 11 februari 20 - foto 3

Voor de volledige toespraak van de secretaris, Willy De Fiur, klik hier.