Herinnering aan Alphonse Brackx

Op 9 december 2018 werd aan Damse Steenweg 77 te Dudzele het vernieuwde staakkapelletje voor de Alphonse Brackx ingewijd. Alphonse was er op 5 december 1907 op zijn vélocipède verongelukt. De ceremonie werd uitgevoerd door pastoor Carmino Bohez in aanwezigheid van schepen Matthys Martine en meer dan veertig belangstellenden.

Inzegening 9 dec 18, Damse Steenweg 77
Staakkapelletje Alphonse Brackx, Damse Steenweg 77, Dudzele

De ceremonie en de daaropvolgende receptie waren georganiseerd door de Heemkring Dudzele in samenwerking met Brugge-Mariastad v.z.w., schenkster van het nieuwe Mariabeeld.. Tijdens de plechtigheid gaf Dirk Pieters, voorzitter Heemkring Dudzele, een uiteenzetting over de familie Brackx en over de restauratie van het kapelletje dat door de Heemkring werd verwezenlijkt. Willy De Four, secretaris van Brugge-Mariastad, gaf een toelichting op het beeld dat v.z.w. geschonken had.

Nadien vond een receptie plaats in het museum 'De Groene Tente'. BMS zorgde voor de hapjes  en de Heemkring Dudzele voor de champagne.

Eén week voor de inhuldiging waren reeds drie persartikels verschenen (Brugs Handelsblad van 16/11, Rondom van 5/12 en Het Laatste Nieuws van 6/12)

Na de plechtigheid hebben verschillende kranten een foto gepubliceerd: op 11/12 Het Nieuwsblad, 12/12 Tips en 14/12 Het Brugs Handelblad. Behalve de aankondiging zal Kerk en Leven er nog een uitgebreid artikel aan toewijden.

Voor de toespraak van Dirk Pieters, voorzitter van de Heemkring Dudzele, klik hier.

Voor de toespraak van Willy De Four, secretaris van Brugge-Mariastad v.z.w., klik hier.