Annuntiatenstraat 12 - Beschadigd
Annuntiatenstraat 12 - Brandende lantaarn
Annuntiatenstraat 12 - Verbogen lantaarn
Annuntiatenstraat 12 - Beschermd met stootpaal

Brugge-Mariastad  geeft een Pluim …

voor het herstel van het kapelletje aan de Annuntiatenstraat 12 in zijn oorspronkelijke toestand en de plaatsing van een stootpaaltje.

De kapel aan de Annuntiatenstraat 12 werd in december 2011 aangereden door een vrachtwagen. Er was veel schade, maar het ruim driehonderd  jaar oude Mariabeeld kon gered worden. De eigenaars, Marc Desmet en Mia Bonte lieten het geheel restaureren.

Replica van de oude lantaarn

Mevrouw Patricia Lems, vrouw van wijlen architect Willy De Vadder, verdient een pluim. Zij wilde een nieuwe devotielantaarn, een jeugdherinnering voor haar,  bekostigen. De vzw Brugge-Mariastad coördineerde en werkte dit voorstel uit. Als erfgoedvereniging pleit BMS voor authenticiteit en respect voor het verleden. Op een foto in de beeldbank van Brugge is de originele lantaarn duidelijk zichtbaar. Ook op een pentekening van kunstenaar Albert Goethals uit 1941 waren het kapelletje met de lantaarn nauwkeurig afgebeeld. Op basis daarvan heeft de firma 'Feu et Fer' uit Brussel de lantaarn gemaakt.

Een oude Brugse traditie

Tijdens de winteravonden worden voorbijgangers nu aangenaam verrast door de sfeervolle verlichting van het kapelletje. Een oude Brugse traditie is weer tot leven gebracht. Ook ’s nachts kan nu het beeld bewonderd worden. Helemaal zoals het vroeger was.

Opnieuw aanrijdingen

Eind 2015 werd de lantaarn geplaatst. Deze lantaarn vormde een meerwaarde voor het huis en voor de hele straat.

Maar in februari 2017 botste opnieuw een bestelwagen tegen het kapelletje. De verzekering betaalde. In 2018 werd het kapelletje nog eens aangereden, deze keer met vluchtmisdrijf. De eigenaars hebben toen in het 'Huis van de Bruggeling' gevraagd om een stootpaaltje te plaatsen.

De stad Brugge verdient een grote pluim voor haar medewerking en vlotte uitvoering.

De aanhouder wint

Deze pluim is er zeker ook voor de eigenaars, voor hun geduld en hun doorzettingsvermogen na al die tegenslagen. Zij lieten alles opnieuw restaureren op eigen kosten. Hopelijk was dit de laatste keer en goede keer.

WDF